Bohumínské vlečky
Okolo železniční stanice Bohumín vyrostlo několik průmyslových závodů. Materiál a hotové výrobky byly přiváženy a odváženy, jak jinak než po železnici. Spojení mezi závody a nádražím zajišťovaly koleje závodových vleček.Vlečka je vlastně průmyslová kolej, napojená na železniční síť, která slouží jen k přepravě nákladu. Umožňuje přímou přístavbu vozů z nádraží do podniku a naopak. Tím odpadá zdlouhavá a zbytečně nákladná překládka z vagónu na silniční povoz, doprava do závodu a znovu jeho vykládka. Šetří se čas a zejména finanční náklady, což je oboustranně výhodné.
Živnostníci a velcí průmyslnící záhy zjistili, že je velmi výhodné, postavit továrnu v blízkém okolí nádraží. Bohumínské nádraží je obklopeno průmyslovými podniky ze všech stran, zejména ze strany dnešní ulice Lidická. Některé továrny už dávno ustoupily ze své slávy a nenávratně zmizely a s nimi i jejich vlečkové koleje. Stále je tady ale několik průmyslových podniků, které vlečkové koleje dodnes využívají pro převoz nákladů.
V současné době je nejvíce využívaná vlečka ŽDB, v minulosti docela nedávné i vlečka vedoucí do Bochemie (Lachemy) nebo do Balíren.
- Engelbert Quasnitza a spol. (zal. 1908)
- Magazin des Joh. Heilinger & Comp.
- Petroleum Raffinerie (zal. 1887)
- Starhemberg-Larisch Demphziegelei (zal. 1890)
- Märisch-schlesische A. G. für Drathindustrie in Troppau (zal. 1896)
- Albert Hahn Röhrenwalzwerk (zal. 1885)
- Rudolf Goldschmidt et Co. Komandit Gesselschaft (zal. 1904)
- Vereinigte Breslauer Ölfabriken A. G. (zal. 1898)
- Oderberger Reis und Mühlenwerke A. G. (zal. 1910)
- Kovošrot, n.p.
- Vypařovací a Desinfekční Stanice Bohumín
- Drahstav, stavební okrsek Bohumín
- Prefa Olomouc, závod Skřečoň
- Uhelné sklady
Náhledy fotografií ze složky Bohumínské vlečky