Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vlečka Drátoven

20. 2. 2009

Märisch-schlesische A. G. für Drathindustrie in Troppau (zal. 1896)

                                                                                                  Vlečka drátovny

 

Moravsko-slezská akciová společnost pro výrobu drátu z Opavy zakoupila rozsáhlé pozemky v obci Pudlov k výstavbě továrny na dráty (Drathwerk Oderberg / Drátovna Bohumín). Obrazek

 

První etapa výstavby továrny byla ukončena o rok později. Tehdy byla postavena tažírna železného a měděného drátu, hřebíkárna a řetězárna. Na tehdejší doby byly provozy velmi dobře vybaveny. Řetězárna měla v té době nejmodernější plynové topení podle amerického patentu. Když byla řetězárna později přesutuna do továrny v Malé Morávce, na jejím místě v Drátovnách byla postavena tažírna na jemné dráty s vícenásobnými drátotahy. V roce 1901 byla drátovna rozšířena o výrobu ostnatého drátu a o pět let později zřízena galvanická pozinkovna. V roce 1913 byla zahájena výroba drátěných lan železných a měděných.

 

V roce 1923 se stala majitelkou drátovny Báňská a hutní společnost v Brně Obrazek(později Praha). Po této změně majitele došlo v drátovně k reorganizaci výroby. Staré stroje byly nahrazeny modernějšími a hlavně hospodárnějšími. V roce 1924 byla zrušena ocelárna a nová válcovna a jejich výroba byla převedena do železáren v Třinci. Od té doby nebyla drátovna v Bohumíně nijak zvlášť rozšiřována. Drátovna je totiž sevřena ze tří stran železniční tratí – hlavní trať Severní dráhy k osobnímu nádraží v Bohumíně, kolejištěm z vnějšího nádraží ve Vrbici směrem na Annaberg a kolejemi z osobního nádraží do Annabergu (Chalupki), tak jak to známe dnes. Drátovna Bohumín je dnes součásti akciové společnosti ŽDB Group.

 

Vlečková kojej byla zaústěná do tehdejší spojovací koleje vnějšího nádraží Vrbice a pravého přednádraží zhruba mezi dnešním stavědlem 10 a kolejemi k dobytčí rampě. Později, zřejmě v souvislosti s pokládkou nového tlakového potrubí od Odry ve Vrbici k vodárně na osobním nádraží v roce 1928, byla posunuta jižněji za stavědlo č. 10, jak ji známe dnes (ústí do koleje č. 91p). Provoz na vlečce funguje dodnes. Obrazek

 

Podle údajů bohumínské kroniky z roku 1924 činil obrat zhruba 6500 vagónů. V roce 1930 Drátovna zaměstnávala 2000 lidí.

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA