Historie vzniku železniční stanice Bohumín
Bohumínská železniční stanice byla postavena na bažinatých pozemcích, které Severní dráze prodala polská hraběnka Rudnická. Původně měla být stanice vybudována poblíž Starého Bohumína (Bohumína Města), neboť Nový Bohumín, tak, jak jej známe dnes, v době výstavby dráhy vlastně neexistoval. Naplánovaná trasa nové železnice vedla přes farské pozemky a tehdejší bohumínský farář Josef Plasuň se veřejně a velmi tvrdě postavil proti tomuto záměru. Náhradní řešení se našlo díky hraběnce Rudnické a tak Starý Bohumín zůstal poměrně stranou nové železniční tratě.
Staniční budova byla dokončena počátkem roku 1847 a téhož roku, přesně 1. května 1847 přijel do Bohumína první vlak. Podle dobových záznamů byla sobota a krásné teplé počasí, takže zahájení železničního provozu na trati mezi Lipníkem a Bohumínem se opravdu vydařilo. V době zahájení provozu měla železniční stanice jednu hlavní vlakovou kolej dlouhou asi 445 m, a také několik kolejí skladištních, dílenskou a další tři pro ostatní provoz.
Původní staniční budova nádraží v době zahájení železničního provozu se nacházela v místech jižněji od současné staniční budovy – byl to tzv. „zámeček“.
Nacházela se v km 275,7 (počátek trati ve Vídni). Svému účelu ale brzy zcela nedostačovala a tak byla v roce 1860 zahájena stavba nové staniční budovy v místě, kde se nachází dodnes. Od roku 1953 byly v budově částečně soukromé byty, část sloužila jako sklady traťových dílen, později zde byly učebny železničního učiliště. Koncem 80.let 20.století (1988) byla zbořena.
Nová budova z roku 1860 ale byla menší než je současná a i ta přestala brzy dostačovat a tak byla mezi lety 1902 – 1904 rozšířena a upravena do podoby tak, jak ji známe dnes. Současně byl vybudován podchod a krytá nástupiště. Původní staniční budova – zámeček – pak sloužila jako skladištní budova rychlozboží.
Postavením staniční budovy však výstavba bohumínského nádraží nekončila, právě naopak, výstavba pokračovala dalšími stavbami.
Náhledy fotografií ze složky Historická zobrazení staniční budovy