Jdi na obsah Jdi na menu
 


Z dobového tisku

1. 4. 2009

Čas od času se v dobovém předválečném tisku, zejména ostravských novinách sociální demokracie „Duch času“, objevovaly tu a tam články o Bohumínu. Většinou kritické články káraly Severní dráhu císaře Ferdinanda, upozorňovaly na nešvary na dráze samotné a v neposlední řadě přinášely také „černou kroniku“. Přečtěte si ve výběru několika článků, co se dělo v bohumínské železniční stanici období  let 1904 až 1931.

Z roku 1904 se dochoval článek, v němž je popisován způsob jednání "vrchnosti" se zřízenci a dělnictvem KBD. Do potíží se dostal jistý zřízenec, který pomáhal soukromému přepravci brambor prodat zásilku, která se nemohla dostat na místo určení. Protože soukromník se chtěl brambor zbavit rychle, za pomoci jistého zřízence KBD, který mu dovolil, aby v nádražním skladišti byla zásilka brambor rozporcována na menší díly a tyto byly dosti levně prodávány dělníkům a chudině z okolí. O této mimopracovní aktivitě zřízence se však doslechl jeho šéf a zřízenci nejen řádně vynadal, ale zařídil i jeho přeložení do stanice Karviná (Karvín), což bylo prakticky totéž jako kdyby zřízence vyhodil, neboť tato stanice byla po celé KBD známa jako "trestní oddělení". Z jakého důvodu bohžel noviny již nesdělují.

V roce 1927 je v tisku popisováno "největší nádraží v republice". Suchá statistika čísel zájemcům sděluje, že  k 1.1.1925 v Bohumíně pracovalo téměř dva a půl tisíce železničářů, roční průjezd vlaků bohumínským nádražím byl asi sto tisíc a pohyb vagonů odhadli na 2,5 - 4 miliony. Pozoruhodná čísla...

V roce 1928 noviny uvádějí opět čísla, ovšem v tomto případě nikoliv počty vozů a vlaků, ale počty přepravovaných vepřů. Za sedm měsíců jich bylo na 800 tisíc.

V roce 1929 přinášejí noviny zprávu o smrtelné nehodě posunovače, teprve 20ti letého, který utrpěl smrtelný úraz mezi nárazníky vozů při posunu. Ale v tisku bylo možno najít nejen tragické zprávy, v roce 1931 přinášejí noviny "pohodovou" zprávu o vypravení zvláštního vlaku Bohumín - Vídeň, Bratislava. Jízdenka stála 249 Kč, a vlak vyjede za předpokladu, že si lidé zakoupí 400 těchto jízdenek. V opačném případě se akce nekoná. Zda tento vlak skutečně vyjel  a našlo se 400 zájemců, neboť jízdenky na tehdejší dobu nebyly vůbec levné, bohužel není nic známo.

Bulvární tón mají zprávy o pašování margarínu a o přepravě "černého pasažéra" mezi dobytkem. Margarín byl určen na prodej na černém trhu, bohužel při "vykládce" z vlaku pytel s margarínem vypadl rovnou před pohraniční stráž, takže černý trh byl ochuzen o 140kg margarínu. Černý pasažér jel bez jízdenky v dobytčím voze až z daleké Podkarpatské Rusi. Měl v úmyslu cestovat do Olomouce, ovšem v Bohumíně jeho cesta skončila. Není známo, jakým vozem byl odeslán zpět domů.

 

Náhledy fotografií ze složky Zprávy z tisku

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA