Jdi na obsah Jdi na menu
 


Elektrifikace bohumínského uzlu

25. 1. 2009

Původně parní provoz na železnici byl postupně nahrazován elektrickou trakcí. Éra parních lokomotiv pomalu, ale neúprosně končila. Poslední parní, slavnostně vyzdobená lokomotiva 534.0368, byla z bohumínského depa vypravena 10.ledna 1958 v 10 hodin dopoledne, aby provedla poslední provozní výkon. Parní lokomotivy byly nahrazeny diesel-elektrickými a elektrickými, i když ještě téměř dvacet let sloužily v dílenské službě. K definitivnímu konci parního provozu v Bohumíně došlo až v roce 1977.

Rozmach železniční dopravy na konci padesátých let si vynutil i elektrifikaci  železniční sítě.  V Bohumíně se s přípravnými pracemi začalo již v roce 1961. ObrazekV rámci těchto prací bylo zapotřebí strhnout i železnou lávku pro pěší  mezi Bezručovou a Nádražní ulicí, tedy tu, která původně sloužila pro přechod z nádraží KBD na nádraží SDF. Tato lávka již zdaleka nevyhovovala potřebám, a elektrifikace železniční tratě tedy jen urychlila stavbu nového silničního nadjezdu. Lávka byla stržena 17.dubna 1961 a koncem téhož roku se začalo se stavbou nadjezdu, který byl dokončen  o tři roky později. 30.dubna 1964 byl slavnostně otevřen. Obrazek

Kompletně zatrolejovaná byla stanice do 25.4.1963, a od půlnoci stejného dne byly troleje již pod napětím 3000V. 29.4. provedli pracovníci elektroúseku první provozní zkoušky v úseku Ostrava – Nový Bohumín.

29.dubna 1963 v 15,26 hodin  projel bohumínským nádražím první vlak tažený elektrickou lokomotivou. Byl to vlak nákladní číslo  E 7576, měl 57 vozů – 124 náprav a hmotnost 1587 tun. Průjezd vlastně nebyl plynulý, první vlak tažený elektrickou lokomotivou byl zastaven u nástupiště a zde se stal středem pozornosti jak železničářů, tak i dalších občanů města.

ObrazekTento okamžik v dějinách stanice byl  tehdy považován za velmi významný a byl patřičně oslaven – za účasti představitelů města a stranických orgánů.

 

 

Elektrifikací trati se doprava zrychlila a zkvalitnila. Od počátku nového jízdního řádu v roce 1964 začaly jezdit i elektrické vlaky na nové spojce Bohumín – Dětmarovice – Karviná – Český Těšín, která byla dobudována o rok dříve, avšak  původně jen pro parní provoz. Na původním úseku KBD Bohumín - Český Těšín přes Rychvald a Orlovou byla sice ještě udržována osobní doprava motorovými vlaky, avšak v polovině roku  1967 byla jako nerentabilní zrušena a nahrazena autobusovou dopravou. Trať – stará KBD – byla ponechána jen pro dopravu nákladní.

V roce 1989 byla elektrifikována i poslední část -  trať na Chalupki (PKP), do té doby pojížděná jen motorovou trakcí.

 

Náhledy fotografií ze složky Elektrifikace stanice

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA